معرفی دستگاه رول به رول و انواع آن

معرفی دستگاه رول به رول و انواع آن

معرفی دستگاه رول به رول و انواع آن

دستگاه رول به رول، وسیله‌ای پرکاربرد در انواع صنایع است. بیش‌تر استفاده از این محصول در کارخانه‌جات است. کارخانه مواد غذایی، یکی از مواردی است که از دستگاه رول به رول استفاده می‌کند. رول بازکن نیز نام دیگری است که عده‌ای بر روی این دستگاه گذاشته‌اند. وظیفه اصلی این دستگاه، ثبت مشخصات محصول است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد دستگاه رول به رول، کاربردها و انواع آن توضیحاتی ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید!

دستگاه رول به رول چیست؟

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، این محصول یک ماشین‌الات به حساب می‌آید که وظیفه‌ی اصلی آن، ثبت اطلاعات مربوط به کالا بر روی بسته‌بندی همان کالا است. فرقی نمی‌کند که جنس بسته‌بندی از چه چیزی است. اگر به هنگام خرید از سوپرمارکت و یا هر جای دیگر، به اطلاعاتی مانند قیمت، تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه کرده باشید، باید بدانید که چاپ این اطلاعات توسط دستگاه رول به رول انجام شده است. در بعضی از انواع این دستگاه، برای درج اطلاعات محصولات، باید این دستگاه را به جت پرینتر نصب کنید. قابلیت کار این دستگاه برای بسته‌بندی محصولات زیادی تعریف شده است.

چگونگی تولید دستگاه رول به رول

دستگاه رول به رول، مجهز به صفحه نمایش HMI و سیستم الکتریک PLC است. علاوه بر این، این دستگاه دارای دو غلتک نیز است. وظیفه این دو غلتک، بازکردن رول‌ها و بستن رول پس از درج اطلاعات بر روی محصول است. اگر به دنبال روشی آسان و راحت برای چاپ اطلاعات بر روی محصول‌تان هستید، خرید دستگاه رول به رول توصیه می‌شود.

بهتر است درج اطلاعات محصول را بر روی بسته‌بندی خالی آن انجام داد. چرا که چاپ بر روی بسته‌بندی که حاوی محصول است، کار را پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند. این موضوع ممکن است در بسته‌بندی موادغذایی و خوراکی دچار خسارت شود. فرض کنید که قرار است با این دستگاه بر روی بسته‌بندی محصولات کیک و کلوچه که حاوی محصول است، ثبت اطلاعات کرد! در این زمان ممکن است محصول کیک و کلوچه دچار شکستکی و له‌شدگی شود.

اینورتر، قابلیتی است که در این دستگاه وجود دارد. اگر بخواهیم تعریفی از این قابلیت ارائه دهیم باید بگوییم که به کمک این قابلیت می‌توانید سرعت بازکردن و بستن رول‌ها را تنظیم کنید. پیشنهاد می‌شود در کارخانه‌جاتی که تولیدات آن‌ها به یک محصول ختم نمی‌شود و چندین محصول را تولید می‌کنند، از دستگاه رول به رول استفاده کنند. چرا که این کار برای آن‌ها مقرون‌ به‌صرفه‌ تر خواهد بود. در غیر این‌صورت باید برای درج اطلاعات خود، چندین جت پرینتر تهیه کنند.

شکل1- دستگاه رول به رول سفره یکبار مصرف

برای استفاده از این دستگاه باید بدانید که به طور معمول اندازه عرض رول‌های آن، 47 سانتی‌متر است. اما اگر عرض بیشتری مدنظرتان است، باید برای تهیه دستگاه با عرض دلخواه‌تان، به نمایندگی‌های مجاز، سفارش دهید. جالب است بدانید که این محصول دارای سیستم ترمز نیز است. مثلا کاری که این سیستم در دستگاه رول به رول سلفون انجام می‌دهد، کشیدن و محکم‌کردن سلفون است.

خشک‌شدن سریع جوهر بر روی بسته‌بندی، اهمیت بالایی دارد. اهمیت آن به این دلیل است که بسته‌بندی محصولات بلافاصله پس از ثبت اطلاعات، توسط دستگاه، به صورت رول‌شده جمع می‌شود. نوع جوهر باید به‌گونه‌ای باشد که پس از رول‌شدن، کثیفی و پخش‌شدگی به‌وجود نیاورد. جوهر استفاده شده برای درج اطلاعات بر روی بسته‌بندی کالا، معمولی نبوده و از نوع خاصی است. به‌طوری‌ که پس از ثبت اطلاعات، جوهر آن به‌سرعت خشک می‌شود.

این دستگاه دارای سنسوری است که به‌طور دقیق بتواند محل درج اطلاعات را تشخیص دهد. دستگاه رول به رول، از سرعت و عملکرد خوبی برخوردار است. استفاده از این محصول، ثبت اطلاعات را با دقت بالایی امکان‌پذیر کرده و خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد. سرعت بالا و کاهش خطای انسانی، باعث کاهش هزینه نیز می‌شود. انعطاف‌پذیری این دستگاه باعث شده است تا صنایع مختلفی برای انواع محصولات خود از آن استفاده کنند. شما می‌توانید به کمک این دستگاه، انواع ثبت اطلاعات بر روی محصول که شامل: برچسب‌زنی، چاپ روی فیلم‌های نازک و چاپ مستقیم است را انجام دهید.

کاربرد دستگاه رول به رول در صنایع

همانطور که در بخش قبل در مورد وظیفه و کارکرد دستگاه رول به رول توضیح دادیم، باید متوجه شده باشید که این دستگاه در چه مکان‌هایی کاربرد دارد. با توجه به وظیفه این دستگاه که ثبت اطلاعات بر روی بسته‌بندی کالا است، می‌توان از آن در کارخانه‌جات، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها و تولیدی‌ها استفاده نمود. بیشترین استفاده‌ای که در صنعت از این محصول می‌شود، در تولیدی‌های مرتبط با محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین کارخانه‌جات مواد غذایی و خوراکی است.

انواع دستگاه رول به رول

برای دستگاه رول به رول، انواع مختلفی وجود دارد. در این قسمت قصد داریم به طور مختصر، انواع این محصول را نام ببریم. این دستگاه شامل انواع زیر است:

  • دستگاه رول به رول کاغذ
  • دستگاه رول به رول سلفون
  • دستگاه رول به رول استرچ
  • دستگاه رول به رول سفره یکبار مصرف

چرا فام تک؟

یکی از ویژگی‌های خوب مجموعه فام تک، مشتری‌مداری آن است. پشتیبانی و راهنمایی‌های لازم در این مجموعه توسط متخصصین حرفه‌ای و پرسنل مجربی انجام می‌شود. این مجموعه با توجه به دانش روز دنیا، محصولات خود را تولید می‌کند. شرکت فام تک، توجه ویژه‌ای به محصولات خارجی داشته و توانسته با بهره‌گیری از آن‌ها، به خودکفایی رسیده و آن تجهیزات را در داخل کشور تولید کند. این مجموعه با سیستم‌های خط رول بازکن، انواع فیدر و دستگاه برش رول به شیت در اروپا، آشنایی دارد. سیستم‌های نام‌برده شده و همچنین خطوط تولید فیدرها، توسط این مجموعه در کشور راه‌اندازی شده است. ساخت انواع قالب‌های صنعتی از دیگر کارهای این مجموعه بوده که با نام گروه مهندسی و ساخت نوآوران، فعالیت داشته است.

لازم به ذکر است که این مجموعه به مدت 10 سال نمایندگی انحصاری ورود تجهیزات و ماشین‌الات مرتبط با مجموعه را از خارج کشور به ایران داشته است. خوشبختانه در سال‌های اخیر، این مجموعه توانسته است به‌جای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات از خارج کشور، اقدام به تولید آن‌ها با کیفیتی بسیار عالی نماید. این محصولات با توجه به کیفیتی که دارند، از قیمتی ایده‌آل برخوردارند. همچنین ارائه کلیه خطوط فیدینگ لاین در کشور، توسط این مجموعه ارائه می‌شود. این مجموعه در زمینه تولید و تامین تجهیزات مرتبط، توانسته است به مقام دو الی سه شرکت برتر در کشور نایل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *