کاربرد فیدر در کشاورزی

کاربرد فیدر در کشاورزی

کاربرد فیدر در کشاورزی چیست؟

دستگاه فیدر در کشاورزی برای انتقال و تغذیه مواد مورد نیاز در فرآیندهای مختلف به کار می‌رود. این دستگاه‌ها به صورت خودکار یا نیمه‌ خودکار طراحی شده‌اند و در انتقال مواد خوراکی، خاک، کود، غلات، علوفه، ذرات و سایر مواد به کار می‌روند.

انواع مختلفی از فیدر وجود دارد که همه آنها برای توزیع سریع و کارآمد خوراک طراحی شده است.

کاربرد فیدر در کشاورزی

انواع فیدر که در صنعت کشاورزی استفاده می شود را می توان به این صورت بیان کرد:

کاربرد فیدر در تغذیه دام :

  • مخلوط کردن و خرد کردن خوراک دام :

فیدر میکسرها خوراک دام را به طور کامل مخلوط و یکنواخت می کنند و در عین حال، علوفه های بلند را به قطعات کوچکتر خرد می کنند. این امر هضم غذا را برای دام آسان تر کرده و به افزایش راندمان تولید و سلامت دام کمک می کند.

  • توزیع خوراک دام :

فیدرها می توانند خوراک را به طور اتوماتیک و در زمان های مشخص به آخور دام منتقل می کنند. این امر باعث صرفه جویی در زمان و نیروی کار شده و از هدر رفتن خورام دام جلوگیری می کند.

  • کنترل سهمیه خوراک:

فیدرها می توانند خوراک را به طور دقیق و بر اساس نیاز هر دام توزیع کنند. این امر به حفظ سلامت دام و جلوگیری از بیماری های ناشی از تغذیه نامناسب کمک می کند

  • کاربرد فیدر در تغذیه طیور :

فیدرها می توانند خوراک را به طور اتوماتیک و در زمان های مشخص به دانخوری طیور منتقل کنند. فیدر ها توانایی کنترل سهمیه دارند به این گونه که می توانند خوراک را بر اساس نیاز هر پرنده توزیع کنند، فیدر ها را می توان طوری برنامه ریزی کرد که از پرخوری طیور جلوگیری شود.

  • اعمال کود و انتقال ذرات :

برخی از دستگاه‌های فیدر برای انتقال و اعمال کود به زمین کشاورزی به کار می‌روند. این کودها می‌توانند مواد تغذیه‌ای مورد نیاز برای رشد گیاهان را فراهم کنند همچنین از دستگاه های فیدر برای انتقال خاک، شن، مواد سنگین، یا سایر مواد استفاده می شود، که این کاربرد در ساخت و نگهداری زیرساخت‌های کشاورزی می‌تواند مفید باشد.

انواع فیدر

فیدر به دو صورت دستی و فیدر پراکنده وجود دارد.

  •  فیدر دستی :

یک سطل یا مخزن ساده است که خوراک در آن قرار می گیرد، سپس خوراک را به داخل آخور یا روی زمین پخش می کند.

  •  فیدر پراکنده:

این نوع فیدر دارای مخزنی است که خوراک در آن قرار می گیرد، سپس یک پروانه یا مکانیزم دیگر برای پخش خوراک در یک منطقه وسیع استفاده می شود، فیدرهای پراکنده برای تغذیه گاو، گوسفند و سایر حیوانات بزرگ ایده آل هستند.

  • فیدر میکسر:

یکی از پر کاربردترین دستگاه فیدر در کشاورزی، دستگاه فیدر میکسر است. این دستگاه مجهز به بالابر اتوماتیک است که علوفه ها توسط کارگر در این بالابر ریخته می شود، سپس بالابر علوفه ها را به مخزن میکسر می ریزد.

مخزن دستگاه با تیغه های بسیار زیادی که دارد علوفه ها به قطعات کوچکتر خرد می کند، سپس کارگرها انواع دیگر مواد، غلات و … را به دستگاه اضافه می کنند تا خوب ترکیب شود و برای خوراک دام آماده گردد. فیدر میکسرها در دو نوع افقی و عمودی تولید می شوند.

  • فیدر گریندر:

نوع دیگری از فیدرها که جایگزین فیدر میکسر می شود، فیدر گریندر است، این دستگاه برای تغذیه دام ها با مواد خوراکی استفاده می شود، اما با روشی متفاوت تر. این دستگاه شامل یک مخزن بسیار بزرگ است که مواد خوراکی در آن ذخیره می شوند. سپس با استفاده از یک سیستم آسیاب، مواد خوراکی را خرد و آسیاب می کند و به صورت پودری یا به شکل خرد به دام ها تغذیه می کند.

دستگاه فیدر گریندر در دو نوع ثابت و متحرک تولید می شوند، دستگاه ثابت در یک مکان ثابت نصب می شوند و برای مصارف صنعتی و کارخانجات خوراک دام و طیور مناسب هستند. دستگاه متحرک می توانند به صورت دستی یا اتوماتیک حرکت کنند و برای مصارف کشاورزی و دامداری های کوچک و بزرگ مناسب هستند.

نتیجه گیری

استفاده از دستگاه فیدر مزایای متعددی برای کشاورزان و دامداران دارند. این مزایا شامل صرفه جویی در زمان و نیروی کار، افزایش راندمان تولید، حفظ سلامت دام و طیور و جلوگیری از هدر رفتن خوراک می باشد.

شرکت فام تک تولیدکننده انواع فیدر، دستگاه برش رول به شیت، دستگاه رول به رول، رول بازکن از سال 2005 ضمن آشنایی با خط تولید این دستگاه ها در اروپا تصمیم گرفت این فعالیت و این خطوط را در ایران ایجاد کرده و در نتیجه با همکاری چندین شرکت از اروپا و ترکیه و نظارت متخصصین آن خط تولید این محصولات را در سبد محصولات خود اضافه کرد.

>> کاربرد فیدر در معدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *