کاربرد فیدر در داروسازی

کاربرد فیدر در داروسازی

کاربرد فیدر در داروسازی برای انتقال مواد اولیه، مواد در حال پردازش و محصولات نهایی در خطوط تولید است. این دستگاه ها وظایفی مختلفی را انجام می دهند، انتقال مواد به مخلوط کن ها، آسیاب ها و سایر دستگاه های فرآوری، انتقال مواد به خطوط بسته بندی، توزیع مواد به طور یکنواخت در ظروف مختلف، حذف ضایعات و مواد نامناسب، کنترل وزن و حجم مواد، از جمله وظایف دستگاه فیدر در صنعت داروسازی می باشد.

، نقش اصلی دستگاه‌های انتقال دهنده فیدر در صنعت داروسازی برای انتقال و اندازه‌گیری دقیق مواد اولیه و مواد مخلوط در فرآیندهای تولید داروها می باشد. این دستگاه‌ها دارای دقت و کیفیت در انتقال مواد اولیه داروها هستند.

انواع دستگاه فیدر در صنعت داروسازی

فیدرهای جامدات حجیم دستگاه‌هایی هستند که جریان جامدات حجیم (مانند پودرها) را از یک منبع (مانند قیف‌های ذخیره‌سازی و ظروف حجیم میانی) به فرآیند پایین دست با سرعت جریان دقیق اندازه‌گیری می‌کنند. تغذیه بهینه به ویژگی های جریان پودر و همچنین دقت و توان عملیاتی مورد نیاز بستگی دارد. در صنعت داروسازی، فیدرهای تک یا دو پیچ، حجمی یا وزنی معمولاً برای اندازه گیری پودرها در فرآیندهای مختلف مانند آسیاب، دانه بندی، پوشش دهی، فشرده سازی مستقیم و مخلوط کردن استفاده می شود.

انواع فیدر در صنعت داروسازی را می توان در چهار دسته تقسیم کرد . از جمله دستگاه هایی که در صنعت داروسازی استفاده می شوند :

  • فیدرهای حجیم (Volumetric Feeders):

این دستگاه‌ها با اندازه‌گیری حجم مواد، میزان مورد نیاز را انتقال می‌دهند. دستگاه های فیدر حجمی، نوعی سیستم انتقال مواد است که برای انتقال مواد به صوت حجمی در خطوط تولید دارو استفاده می شود، این دستگاه ها از یک قیف (هاپر) و یک سیستم کنترل تشکیل شده اند.

مواد مورد نظر داخل قیف ریخته شده و با سرعت و دقت مشخص به فرآیند تزریق می شوند، برخی کاربردهای دستگاه فیدر حجمی در صنعت داروسازی به شرح زیر است :

کاربرد دستگاه فیدر حجیم در انتقال پودرهای دارویی به دستگاه های پر کن کپسول

انتقال مایعات دارویی به ویال ها، ویال یک ظرف شیشه ای کوچک با گردن باریک و بدنه ای استوانه ای است که برای نگهداری و حمل مایعات، به ویژه داروهای تزریقی استفاده می شود. 

دستگاه فیدر در انتقال گرانول هایی دارویی به دستگاه های پرس قرص، گرانول نوعی فرم دارویی است که از دانه های کوچک و متخلل تشکیل شده است.

  •  فیدرهای وزنی (Gravimetric Feeders):

این دستگاه‌ها با اندازه‌گیری وزن مواد، دقت بیشتری در انتقال مواد فراهم می‌کنند. فیدرهای وزنی، نوعی سیستم انتقال مواد هستند که برای انتقال مواد به صورت وزنی، در خطوط تولید به کار می روند.

این دستگاه از یک ترازو، یک سیستم کنترل و یک مکانیزم انتقال مواد تشکیل شده اند. مواد دارویی مورد نظر روی ترازو قرار گرفته و با سرعت و دقت مشخص به فرآیند تزریق می شوند.

  •  فیدرهای اهتزازی (Vibratory Feeders):

فیدرهای ارتعاشی نوعی سیستم انتقال مواد هستند که از ارتعاش برای انتقال مواد به صورت یکنواخت و کنترل شده استفاده می کنند.

این دستگاه ها از یک محفظه، یک صفحه ارتعاشی و یک سیستم کنترل تشکیل شده اند. مواد دارویی داخل محفظه ریخته شده و با سرعت و دقت مشخص به فرآیند تزریق می شوند.

  •  فیدرهای پیچ : 

فیدرهای پیچ یا اسکروفیدرها، دستگاه‌هایی هستند که از یک پیچ مستغرق جهت انتقال مواد به طول مسیر مشخص بهره می‌برند. این پیچ به دور محور خود می‌چرخد و مواد را به سمت جلو حرکت می‌دهد.

این دستگاه‌ها در انتقال مواد جامد، پودری، خرد شده یا حبه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت داروسازی نیز فیدرهای پیچ به عنوان یک وسیله مؤثر در انتقال و دوز مواد اولیه به کار می‌روند.

فیدرهای حجمی با اندازه گیری حجم ثابت در هر زمان با تنظیم سرعت دستگاه تغذیه، جریان را کنترل می کنند.

برای مثال، در مورد فیدرهای پیچ، این کنترل شامل تنظیم سرعت پیچ می شود. سرعت مورد نیاز با توزین یک نمونه زمان بندی شده کالیبره می شود. لازم به ذکر است که اگرچه هیچ بازخوردی برای اطمینان از دقت تغذیه در طول زمان وجود ندارد، این عملکرد ممکن است برای برخی کاربردها یا مواد با چگالی ظاهری ثابت نگران کننده نباشد.

به همین دلیل، فیدرهای حجمی می توانند یک انتخاب اقتصادی برای مواد با جریان آزاد و فرآیندهای دسته ای که به دقت کمتری نیاز دارند، باشند.

از سوی دیگر، فیدرهای وزن، دستگاه‌هایی هستند که نرخ را با وزن ثابت در واحد زمان اندازه‌گیری می‌کنند.

وزن با استفاده از یک لودسل اندازه گیری می شود. یک حلقه بازخورد، سرعت دستگاه تغذیه را تنظیم می کند تا دقت فیدر را کنترل کند. به عنوان مثال، فیدرهای اهتزازی، دقت بسیار بالاتری را ارائه می دهند، معمولاً در محدوده 0.25-0.5٪ از نقطه تنظیم جریان جرم مورد نیاز.

اگر در ارتباط با دستگاه فیدر و انواع آن همچنان سوال دارید با فام تک تولید کننده انواع دستگاه های صنعتی مانند دستگاه برش رول به شیت تماس حاصل بفرمایید.

کاربرد دستگاه فیدر در تولید دارو

دستگاه های فیدر برای تولید چه نوع داروهایی مورد استفاده قرار می گیرد :

  • تولید قرص و کپسول:

در فرآیند تولید قرص و کپسول، اندازه‌گیری دقیق مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است. دستگاه‌های فیدر برای انتقال دقیق مقادیر مواد به مرحله مخلوط‌سازی و فرآیند تولید قرص و کپسول استفاده می‌شوند.

  • تولید محلول‌ها و شربت‌ها:

در تولید محلول‌ها و شربت‌ها، نیاز به دقت در اندازه‌گیری مقادیر مواد مختلف وجود دارد. دستگاه‌های فیدر این نیاز را برآورده می‌کنند.

  • تولید پودرها:

در فرآیند تولید پودرهای دارویی، انتقال دقیق و متناسب مواد اولیه از دستگاه‌های فیدر بسیار مهم است.

نتیجه گیری

در کل، دستگاه‌های فیدر در داروسازی برای افزایش دقت و کنترل در انتقال مواد مورد نیاز در فرآیندهای تولید داروها استفاده می‌شوند.

شرکت فام تک تولید کننده انواع فیدر، انواع دستگاه برش رول به شیت، رول بازکن و … با سالها فعالیت در این زمینه همواره در تلاش بوده با بهره گیری از دانش و فناوری های به روز شده کشورهای اروپایی استفاده کرده و با ایجاد خط تولید محصولات جدید در کشور عزیزمان در جهت ارتقا سطح علمی و تولیدی کشور تلاش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *