کاربرد دستگاه فیدر پنوماتیک در صنایع

انواع فیدر در صنعت کاربرد بسیاری دارد. هر یک از دستگاه‌هایی که در صنایع مشغول به انجام کاری هستند، به یک منبع تغذیه احتیاج دارند. اهمیت منبع تغذیه زمانی مشخص می‌شود که جریان برق به درستی در سایر بخش‌های یک دستگاه توزیع نشود. در این هنگام آن دستگاه عملکرد درستی نخواهد داشت و حتی ممکن است منجر به ایجاد خسارت نیز شود. ابزاری که در یک دستگاه وظیفه تامین انرژی و تغذیه را به عهده دارد، فیدر نامیده می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از انواع فیدر، یعنی فیدر پنوماتیک به‌صورت مختصر و مفید، توضیحاتی را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید!

فیدر پنوماتیک چیست؟

فیدر پنوماتیک، یکی از انواع فیدر است. این محصول، یک ابزار است که به کمک آن می‌توان نوار فلزی را حرکت داد. حرکت‌های این ابزار به‌صورت گام‌های تعیین‌شده در هر سیکل کاری است. میزانی که قرار است به وسیله این توع فیدر جابجا شود، به کمک قرقره صورت می‌گیرد. حرکت بارگیری نوار در فیدر پنوماتیک، به صورت رفت و برگشت است. با توجه به نیازی که دارید می‌توانید از این فیدر به‌ دو صورت کشنده یا تغذیه‌کننده (هر قطعه‌ای به غیر از نوارهای فلزی) استفاده نمایید.

فیدر پنوماتیک از قطعات اصلی که شامل: کاسه فیدر، کنترلر، واحد محرک، پایه و مکانیزم فیدر است، تشکیل می‌شود. قطعاتی که قرار است تغذیه شوند در محفظه‌ی کاسه فیدر نگهداری می‌شوند. واحد محرک به هنگام انتقال قطعات، نیروی لرزش را تامین می‌کند. کنترلر، سرعت فیدر را تنظیم می‌کند و مکانیزم فیدر هم، به جابجایی قطعات کمک می‌کند.

این محصول با توجه به ویژگی‌هایی نظیر: ابعاد، ضخامت، تعداد سیلندر، فشارهوا، میزان پیشروی و ماکزیمم عرض ورق، مدل‌های مختلفی دارد. هر کدام از این مدل‌ها با توجه به نیاز مخاطبین و کارکردی که از آن انتظار می‌رود ساخته شده است. اگر در هنگام خرید، اطلاعات دقیقی از این محصول ندارید، توصیه می‌شود حتما از کارشناسان و متخصصین این حوزه راهنمایی دریافت کنید.

نحوه کار این محصول توسط تعدادی سیلندر (جک) و به کمک هوای فشرده انجام می‌شود. یعنی به وسیله هوای فشرده، انتقال و تغذیه مواد صورت می‌گیرد. نحوه کار این نوع فیدر، به چند سیکل تقسیم می‌شود. در هر سیکل کاری آن، فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها شامل موارد زیر است:

  • بارگیری : عمل بارگیری هنگامی اتفاق می‌افتد ‌که به شیرهای بادی، برق تزریق می‌شود. در این مرحله، دو گیره خواهیم داشت: گیره ثابت و گیره کالسکه. گیره ثابت به نوار فلزی متصل شده و گیره کالسکه به طور همزمان از نوار فلزی جدا می‌شود. همانطور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد، حرکت این نوع از فیدر، به‌صورت رفت و برگشت است.
  • جابجایی نوار : در تنظیمات این محصول، گام‌هایی برای هر سیکل تعیین شده است. در این مرحله، جابجایی نوار با توجه به گام‌های مشخص شده از طریق قطع برق اتفاق می‌افتد. عملیاتی که در این گام اتفاق می‌افتد، عکس عملیاتی است که در مرحله بارگیری انجام شد. یعنی گیره کالسکه به نوار متصل شده و گیره ثابت از آن رها می‌شود.

» مطالب پیشنهادی : دستگاه رول بازکن چیست؟ در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کاربرد دستگاه فیدر پنوماتیک

یکی از کاربردهای فیدر پنوماتیک، در فرآیندهای مرتبط با تولید دارو و مواد غذایی است. علاوه بر این در فرآیندهای صنعتی مانند تولید مواد شیمیایی، فعالیت‌های مرتبط با فلزکاری و موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. فیدر پنوماتیک در زمینه بسته‌بندی مواد، مرتب‌کردن و حمل و نقل مواد نیز کاربرد دارد. همچنین کاربرد این محصول در زمینه‌های تجاری و صنعتی را نباید نادیده گرفت. کارخانه‌های تولید، سیستم‌های انتقال مواد و خطوط خودکار مونتاژ از مواردی هستند که از فیدرهای پنوماتیک استفاده می‌کنند.

مزایای حاصل از استفاده از دستگاه فیدر پنوماتیک

دستگاه فیدر پنوماتیک نیز مانند هر دستگاه دیگری دارای مزایایی است. ساخت این محصول به‌صورت مهندسی‌شده، ایمن، با دقت بالا و کارآمد است. این محصول با توجه به استاندارد خاصی که برای آن تعریف شده است، می‌تواند تنظیمات مربوط به سرعت، فشار و حجم مشخصی را تنظیم و ارائه کند. نحوه ساخت فیدر پنوماتیک با توجه به رعایت اصول مهندسی، آن را به محصولی تبدیل کرده که هزینه نگهداری و تعمیر آن به حداقل برسد.

ویژگی‌های دیگری که در این محصول به چشم می‌خورد، استفاده آسان و در عین حال امن از آن است. خاموشی خودکار به هنگام ورود بار اضافه برای محافظت از محصول، ویژگی دیگر آن است. فیدرهای پنوماتیک دارای نمایشگر دیجیتال، پنلی برای کنترل سرعت و زمان و همچنین آلارم است. دقت بالا، کارکرد تقریبا بی‌صدا، توانایی کار با مواد و مقرون به صرفه بودن، از دیگر مزایای فیدر پنوماتیک است. این نوع فیدر، از بهترین مواد و متریال ساخته می‌شود. علاوه بر این دارای نصب راحتی است و به آسانی می‌توان آن را تنظیم کرد.

برای کنترل دقیق سرعت جریان مواد می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. همچنین با توجه به ویژگی ضربه‌پذیری، ضربات را دفع می‌کند و از آسیب در امان می‌ماند. این محصول با نیازهای مختلف سازگار است. توصیه می‌شود در هنگام خرید فیدر پنوماتیک، از نمایندگی‌های معتبر خرید کرده و به گارانتی آن نیز توجه نمایید.

چرا فام تک؟

گروه تولیدی فام تک، با تکیه بر دانش روز دنیا، اقدام به تولید محصولات خود می‌کند. این مجموعه با سیستم‌های خط رول بازکن، انواع فیدر و دستگاه برش رول به شیت در اروپا، آشنایی دارد. این شرکت، علاوه بر این آشنایی، خطوط تولید این سیستم‌ها و فیدرها را نیز در ایران راه‌اندازی کرده است. این مجموعه با نام گروه مهندسی و ساخت نوآوران، در ساخت انواع قالب‌های صنعتی فعالیت داشته است.

مشتری‌مداری از دیگر ویژگی‌های این مجموعه است. گروه فام تک با توجه به درخواست مشتریان، ماشین‌آلات تغذیه فلزی را وارد می‌کند. ماشین‌آلات تغذیه ورق‌های فلزی، با همراهی و نظارت کارشناسان مجرب و خارجی، تولید، نصب و اجرا می‌شود. مجموعه فام تک، در کشور عزیزمان ایران به مقام دو الی سه شرکت برتر در زمینه تولید و تامین این نوع از تجهیزات نایل گشته است.

فامتک به مدت 10 سال نمایندگی انحصاری ورود این تجهیزات را از خارج کشور به ایران داشته است. این مجموعه در سال‌های اخیر و با توجه به شعارهای ملی کشور عزیزمان ایران مبنی خودکفایی ملی، اقدام به ساخت این تجهیزات با کیفیتی عالی و قیمتی مقرون به صرفه کرده است. همچنین این مجموعه قادر به ارائه کلیه خطوط فیدینگ لاین که در کشور توسط متخصصین داخلی ساخته شده است، می‌باشد. این مجموعه دارای متخصصین حرفه‌ای و پرسنلی مجرب است که به شما در زمینه‌های لازم مشاوره و راهنمایی ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *